Tillväxtföretag
Beställa kommunikation
När du ska beställa kommunikation och har kontakt med externa skribenter, fotografer, formgivare, reklam- eller produktionsbyråer är det viktigt att du ger konsulterna ett bra underlag.
Din uppdragsbeskrivning ska inte bara ge information om budskap, målgrupper och önskat resultat, utan bör även innehålla tydliga instruktioner om vad du inte vill ha. Visa fotografen exempel på bilder du inte vill se (till exempel aktiva män och passiva kvinnor). Be skribenten att undvika könsbundna uttryck och värdeladdade ord som riskerar att förstärka normer och fördomar.
Ställ samma krav på schyst kommunikation när det gäller externa leverantörer som på organisationens egna medarbetare.
Schysta tips!
- Klargör att schyst kommunikation är viktigt för dig och din organisation.
- När du gör en upphandling – be anbudsgivarna att berätta hur de kan bidra till schyst kommunikation.
- Skicka med ett exemplar av den här boken eller hänvisa till webbplatsen schyst.se
—
”Det var inte så många som trodde på min idé när jag skulle starta en bröllopsbutik i Årjäng, jag blev utskrattad. Efter snart fyra år är vi sju som jobbar här och kunder kommer hit från hela Sverige och Norge.”
Angelica Mortensen, är vd för Nordic Wedding Store & Outlet AB som är en av nordens största bröllopsbutiker med långväga kunder.