Schyst kommunikation
5

Bildens språk

Visst kan en bild säga mer än (tusen) ord. Den skickar blixtsnabbt sitt budskap till mottagaren vars första reaktion sker utan reflektion. Vi ser det vi ser. Vad vi känner beror på faktorer som till exempel bildens komposition, motiv, beskärning, storlek och samverkan med eventuell rubrik eller text. Dessutom bidrar våra egna uppfattningar och erfarenheter till vad vi tolkar in i bilden.

Många organisationer har också en bildbank. Ta för vana att regelbundet gå igenom detta arkiv. Lyft ur bilder som du inte tycker lever upp till dina ambitioner om jämlikhet och komplettera när det behövs.

Var observant på vart kvinnor respektive män riktar sina blickar och hur maktbalansen mellan personerna på bilden upplevs. Media och reklam har en tendens att framställa män som aktiva (till exempel de arbetar, diskuterar, idrottar och är i rörelse) medan kvinnor skildras som passiva, poserande och tagna ur sin miljö eller professionella sammanhang.

Leende kvinnor med huvudet på sned och män med rättfram självsäker kroppshållning är vanligare än tvärtom. För att få till en förändring behöver vi alla bli medvetna om den obalans som ofta finns. Regissera för mer jämlikhet.