Schyst kommunikation
2

Du väljer orden

STARK?

SKINN PÅ NÄSAN?

SÖT?

MANLIG?

KVINNLIG?

PONDUS?

GULLIG?

KVINNLIG BRANDMAN?

Du väljer orden

Du som skriver eller kommunicerar på annat sätt har stor makt att bidra till förändring. Det är enkelt att kommunicera jämlikt. Men det kräver att vi gör nya medvetna ordval – eller helt stryker bort onödiga värdeord och könsspecifika uttryck.

Schysta tips!

  • Undvik att förstärka stereotypa föreställningar genom att inte skriva till exempel kvinnlig polis, manlig sjuksköterska, kvinnlig brandman, manlig sminkös. Uttrycken ”manlig” och ”kvinnlig” markerar då något som kan anses vara avvikande.
  • Fundera över varför, i vilket sammanhang och för vem du använder värdeladdade ord som till exempel stark, söt, kraftfull, gullig, pondus, offensiv, visa musklerna. Uttryck som ”hon är en stark kvinna”, ”hon har skinn på näsan” och ”hon står upp för sig själv” används sällan om personen istället är en man.
  • Tänk på hur du uttrycker dig till en större folksamling så att varje deltagare inkluderas. ”Bensträckare” är till exempel en dålig synonym för ”paus” på en konferens.
  • Oavsett vad du själv har för avsikt så förstärks uppfattningen att det är skillnad på mäns och kvinnors umgänge, idrottsutövande, hobbyer eller företagande genom att använda ord som till exempel grabbkväll, tjejkväll, damfotboll, tjejband, herrmiddag, kvinnligt företagande.